Po raz 12-ty obchodzimy Sium
HaShas - czyli uroczyste zakończenie studiowania Szasu. Szas to skrót od Szisza
Sidrej - Sześciu Porządków Miszny, które są skrótową nazwą dla 36
traktatów Talmudu Babilońskiego i 36-ciu traktatów Talmudu Jerozolimskiego. Ten,
kto używa terminu Talmud ma zwykle na myśli Talmud Babiloński, jest dłuższy,
częściej studiowany, ma charakterystyczną dla siebie konstrukcję lingwistyczno
-logiczną. Jest to niezwykle ważne dzieło –w śród wielu innych ról stanowi też podstawę
religijnego Prawa Żydowskiego.
Sium HaSzas czyli zakończenie
czytania sześciu porządków (Tamudu Babilońskiego) - przypada raz na ponad 7-dem
lat. Każdego dnia cyklu studiujemy jedną kartkę wileńskiego wydania tego dzieła
(obie strony a i b, czyli zarówno amud alef jak i amud bet).
W przeciwieństwie do setek
tysięcy osób, które będą uczestniczyły w tym wydarzeniu z daleka, jestem
Lubelskiej Jesziwie - Szkole Talmudycznej, w której ta koncepcja powstała. Mam
wyjątkowe szczęście nie tylko tutaj być, ale i studiować, a nawet prowadzić wykłady.
Gmina Warszawska, która remontuje
budynek udostępniła nam nieodpłatnie pomieszczenia. Jednym ze sponsorów jest
też Shavey Israel. Przyjechaliśmy się tu z całej Polski, jest tu wielu moich przyjaciół
z różnych stron i ich obecność jest dla mnie wyjątkowa. To wspaniałe przeżycie
i dziękuję wszystkim, dzięki którym mogę tego doświadczać.
Z tej okazji postanowiłam dodać
kilka wpisów o Misznie i Talmudzie porządkując nieco wiedzę.
Oto kilka prostych faktów: Talmud
oparty jest na Misznie. Miszna spisana została około 220-go roku przez Rabina
Jehudę HaNasi(ego) - ówczesnego przewodniczącego Sanhedrynu, najwyższej rady
rabinackiej. Tekst ten podzielony jest na 6 porządków tematycznych, co było
jednym z nowatorskich projektów związanych z tym dziełem. Dzięki tematycznemu
układowi poznajemy najważniejsze elementy tradycji żydowskiej. Mamy jak na
dłoni najważniejsze kwestie, które od tysięcy lat absorbowały decydentów Prawa
Żydowskiego. Im więcej jest misznajot –
rozdziałów Miszny poświęconych danemu wątkowi –tym częściej omawiany był dany
temat.
W kolumnie najpierw jest ilość
masechtot traktatów tematycznych w każdym z sederów i kolejno nazwa traktatu
Talmudu, jak Talmud powstał przybliżone tłumaczenie tematu i ilość rozdziałów w
każdym z traktatów Miszny/Talmudu. Będę tą listę jeszcze uzupełniała. Na razie
ogólna struktura i tematy – z dużej litery podają dokładne odpowiedniki w j.
polskim nazw traktatów Miszny i polskie nazwy tomów Talmudu, małe skrótowy opis
znaczenia tych słów – jeśli nie znam polskiego odpowiednika. Jeśli nie znajdujecie tłumaczenia – to znaczy,
że jeszcze go opracowuję.
Dziś podczas zajęć mówiłam o Porządkach
Taharot i o Kodszim. Skupiłam się na dwóch Talmudach na Hulin z Kodszim i na
Nidah z Taharot.
Opowiedziałam też o Misznie, jako
o pieśni, tekście literackim, który pomógł zachowa żydowską tożsamość. Razem
zaśpiewaliśmy Ehad mi jodea – Jeden, a kto to wie? Jeden to B-g, dwa to
tablice, trzy to ojcowie, cztery to matki, pięć to Pięcioksiąg, sześć to
Miszna. Ta piosenka ma za zadanie pomóc
małym dzieciom zapamiętać najważniejsze elementy Judaizmu – Jedność B-ga, Górę
Synaj, naszych praojców i pramatki, Torę i… Misznę. To pokazuje też jak ważnym
tekstem jest Miszna, a co za tym idzie i Talmud. Sześć to liczba
niedokończonego tygodnia. Niedokończenie jest ważne dla Ustnej Tory, która
wciąż mimo Gemary (ligmor znaczy kończyć – ten aramejski tekst, który miał
zakończyć dyskusję nad Miszną i dać ostateczne rozwiązanie zawartych w niej
sporów). Talmud jednak zamiast zamknąć dyskusję ją w rzeczywistości – ją przedłużył.
Tak jak piątek wieczór kończy pracę fizyczną stwarzania świata wokół nas i
rozpoczyna pracę stwarzania nas samych. Tak jest i z Torą Ustną. Świątynia, która
z przestrzeni przeniosła się w sferę czasu, ze świata materialnego do meta
świata ducha i umysłu – tak Ustna Tora również jest naszą przewodniczką po
nieskończoności. Sześć jest mniej doskonałe od siedmiu, a jednak – to właśnie
sześć – jest nieskończone – jest nieskończonością w świecie materialnym,
nieskończonością historii, tak długo jak trwamy zatopieni w rzece czasu. Osiem
jest nieskończonością w świecie duchowym nieskończonością pełni, tak sześć –
jest nieskończonością skończoności i tego, co ograniczone. Brak czasem jest
powodem do tego by iść do przodu. Tak jak pytanie bywa ważniejsze od
odpowiedzi.
(Nie musimy traktować tego, co mówiłam
i teraz spisałam dosłownie – to pewna metafora, to meta język by mówić o tym,
co trudno jest nazwać w języku debaty historycznej. Nasz związek z Ustną Torą,
choć ta jest częścią historii i ma swoje własne dzieje, jest dziełem
ponadhistorycznym. Przestrzenią, na której spotykają się pokolenia przyszłe i
obecne by razem współtworzyć materię naszej ponadczasowej wyobraźni.)
B => Talmud
Bablioński (36 traktatów)
J =>Talmud Jerozolimski (39 traktatów)
I
|
SEDER ZERAIM - Porządek Nasiona
|
||
1
|
Berachot
|
BJ Błogosławieństwa
|
9
|
2
|
Peach
|
J skraj pola
|
8
|
3
|
Demai
|
J
|
7
|
4
|
Kilaim
|
J mieszaniny
|
9
|
5
|
Szewiit
|
J siódmy rok
|
10
|
6
|
Terumot
|
J ofiary
|
11
|
7
|
Ma'asrot
|
J dziesięcina
|
5
|
8
|
Ma'aser Szejni
|
J dróga dziesięcina
|
5
|
9
|
Halla
|
J ofiara z ciasta
|
4
|
10
|
Orlah
|
J pierwsze owoce drzew
|
3
|
11
|
Bikkurim
|
J pierwsze płody rolne
|
4
|
II
|
SEDER MOED - Porządek Święta
|
||
12
|
Szabbat
|
BJ Szabat
|
24
|
13
|
Eruwin
|
BJ
|
10
|
14
|
Psachim
|
BJ Pesach
|
10
|
15
|
Szekalim
|
J srebrniki
|
8
|
16
|
Joma
|
BJ Jom Kippur
|
8
|
17
|
Sukka
|
BJ Sukkot
|
5
|
18
|
Bejca
|
BJ święta biblijne
|
5
|
19
|
Rosz Haszana
|
BJ Nowy Rok
|
4
|
20
|
Ta'anint
|
BJ Posty
|
4
|
21
|
Megilla
|
BJ Zwój
|
4
|
22
|
Moed Katan
|
BJ Małe Święto
|
3
|
23
|
Hagigah
|
BJ ofiara świąteczna
|
3
|
III
|
SEDER NASHIM - Porządek
kobiety
|
||
24
|
Jewamot
|
BJ Związki Lawirackie
|
16
|
25
|
Ketubot
|
BJ kontrakty (ślubne)
|
13
|
26
|
Nedarim
|
BJ przysięgi
|
11
|
27
|
Nazir
|
BJ Nazirut
|
9
|
28
|
Sota
|
BJ zdrada
|
9
|
29
|
Gittin
|
BJ listy rozwodowe
|
9
|
30
|
Kidduszin
|
BJ zaślubiny
|
4
|
IV
|
SEDER NEZIKIN - Porządek Straty
|
||
31
|
Bawa Kamma
|
BJ Pierwsza Brama
|
10
|
32
|
Bawa Mecyja
|
BJ Środkowa Brama
|
10
|
33
|
Bawa Batra
|
BJ Ostatnia Brama
|
10
|
34
|
Sanhedryn
|
BJ system prawny
|
11
|
35
|
Makkot
|
BJ Chłosta
|
3
|
36
|
Szewuot
|
Bj Przysięgi
|
8
|
37
|
Edutojot
|
Zeznania
|
8
|
38
|
Awodah Zarah
|
BJ bałbochwalstwo
|
5
|
39
|
Awot
|
mądrości
praojców
|
5 (6)
|
40
|
Horajot
|
BJ
|
3
|
V
|
SEDER KODASHIM - Porządek
Świętości
|
||
41
|
Zewahim
|
B
|
14
|
42
|
Menahot
|
B
|
13
|
43
|
Hullin
|
B
|
12
|
44
|
Bechorot
|
B pierworodni
|
9
|
45
|
Arachin
|
B
|
9
|
46
|
Teruma
|
B
|
7
|
47
|
Keritot
|
B
|
6
|
48
|
Me'ila
|
B
|
6
|
49
|
Tamid
|
wieczna ofiara
|
6(7)
|
50
|
Middot
|
5
|
|
51
|
Kinnim
|
3
|
|
VI
|
SEDER TOHOROT Porządek -
Czystości Rytualne
|
||
52
|
Kelaim
|
30
|
|
53
|
Oholot
|
18
|
|
54
|
Negaim
|
14
|
|
55
|
Parah
|
12
|
|
56
|
Tohorot
|
10
|
|
57
|
Mikwaot
|
10
|
|
58
|
Nidda
|
BJ
|
10
|
59
|
Makszirin
|
6
|
|
60
|
Zawim
|
5
|
|
61
|
Tewul Jom
|
4
|
|
62
|
Jadaim
|
4
|
|
63
|
Ukcin
|
3
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz